…. TybetaÅ„ski Buddyzm może wnieść odrÄ™bny przyczynek do cennego, wspólnego dziedzictwa Å›wiata. [...] WierzÄ™, iż jest bardzo ważne, byÅ›my rozszerzyli nasze zrozumienie Å›wiÄ™tych tradycji innych. Nie dlatego, żeby je sami przyjąć, ale ponieważ przez to mamy wiÄ™cej sposobnoÅ›ci dla wzajemnego szacunku. Czasami także natrafiamy w innej tradycji na coÅ›, co pomaga nam lepiej docenić coÅ› w naszej wÅ‚asnej. W koÅ„cu, fundamentalnym celem wszystkich religii jest dopomożenie nam stać siÄ™ lepszymi ludźmi i stworzyć szczęśliwszy, bardziej pokojowy Å›wiat."…
                                                                                                                                                                                                                                                    Dalai  Dalaj Lama    Â
  Â
O przesłaniu które niesie za sobą kult Guan-yin
mówi jedna z buddyjskich sutr:
Fizyczne ciało każdej zwykłej osoby jest miastem,
którego bramami są a oczy, uszy, nos i język.
Na zewnątrz istnieje pięć bram,
a wewnÄ…trz jest brama intelektu.
Umysł jest miejscem, a własna natura jest królem,
który zamieszkuje na podłożu umysłu.
Kiedy jest tam własna natura,
jest tam król; kiedy ona odchodzi,
odchodzi król.
Kiedy się tam znajduje, umysł i ciało żyją,
ale kiedy odchodzi, umysł i ciało zanikają.
Stan Buddhy pochodzi z kultywowania własnej natury wewnątrz nas.
Nie poszukujcie jej na zewnątrz ciała.
Kiedy wasza własna natura jest podległa ułudzie,
jesteście zwykłymi ludźmi; ale
kiedy wasza własna natura jest przebudzona i
czujna, jesteście Buddhami.
Posiadać współczucie i wyrozumiałość, to być
Awalokiteśwarą - . bodhisattwą Guan-yin.
Â
  Jak głosi legenda, Guan-yin była córką okrutnego króla, który postanowił wydać ją za pozbawionego serca bogacza. Kiedy dziewczyna o tym usłyszała, powiedziała ojcu, że wyjdzie za mąż tylko wtedy, gdy małżeństwo to złagodzi trzy nieszczęścia świata: cierpienia starości, choroby i śmierci. Zdumiony ojciec spytał się, któż może tego dokonać, na co Guan Yin odpowiedziała: lekarz może dokonać tych trzech cudów.
  Rozwścieczony Ojciec zamknął córkę w ciemnicy o chlebie i wodzie, by zmusić ją do zmiany zdania, lecz Guan-yin pozostawała nieugięta. Gdy kara nie pomogła wygnał ją do  świątyni aby tam pracowała wykonując zadania ponad jej siły. Tam jednak Guan-yin zaczęła czynić cuda pomagając okolicznym ludziom i zwierzętom , a gdy wieść o tym dotarła do króla  rozkazał ją zamordować i podpalić świątynię.Wtedy opiekuńczy duch przeniósł ją w miejsce gdzie mogła żyć bezpiecznie poświęcając się innym .
  Jakiś czas później okrutny król zachorował , a duch który objawił mu się we śnie oznajmił ,iż jedynym lekarstwem i wybawieniem od śmierci jest lekarstwo przyrządzone z oczu i rąk bodhisattwy które nie zostały splamione nienawiścią .
  Gdy Guan-yin dowiedziała się o tym zjawiła się  i oddała mu swoje oczy i ręce aby ratować ojca . Umierając Guan-yin przemieniła się w boginię i zaczęła wznosić do góry, do nieba. Już miała wstąpić do siedziby bogów, gdy z Ziemi dobiegł ją płacz, a kiedy się obróciła, dostrzegła tysiące cierpiących istnień. Przejęta współczuciem powróciła więc na Ziemię, aby pozostać na niej tak długo, jak długo choćby jedna cierpiąca istota będzie potrzebowała jej pomocy.
Miejscem na ziemi gdzie zamieszkała jest górą w Tybecie wznosząca się nad tajemniczą najwyższą na świecie wyżyną Qingzang w Lhasie gdzie wzniesiono pałac Potala przez wieki siedzibę dalajlamów władców Tybetu .
Kult bodhisattwy Guan-yin jest bardzo ,żywy i powszechnie obecny w całej Azji od Tybetu przez Chiny , Japonię po Indochiny . Tysiące  podań zarówno tych sprzed wieków jak i współczesnych mówi  o wysłuchanych prośbach, cudach i udzielonej przez Guan-yin pomocy .
Â
Rzeźba wykonana z niezwykle cennego i unikatowego drewana czerwonego sandałowca
Wysokość :39cm, szerokość 14 cm