smok
logo


Buddyzm w Birmie

Buddyzm w Birmie

Myanmar lub Birma, jest jednym z głównych krajów buddyzmu Theravada. W ostatnich latach Myanmar został szczególnie uhonorowany jako gospodarz szóstej buddyjskiej Rady , która odbyła się w Yangon (Rangun) między 1954 i 1956 rokiem

Najwcześniejsze kontakty z buddyzmem Myanmar i jego Ludów .

 

W najwcześniejszej historii Birmy odnotowano cztery największe etniczne grupy które wywarły ogromny wpływ na rozwój tego kraju : Moon, Pyu, Myanmar i Shan. Niepewność otacza pochodzenie Moon , ale jest pewne , że, co najmniej lingwistycznie są spokrewnieni z ,Khmerami.

Wiemy, że osiedlili się na południu Myanmar i Tajlandii kiedy Khmerowie uczynił z północnej Tajlandii, Laosu i Kambodży swój dom. Te dwa ludy były prawdopodobnie pierwszymi które przybyły do tego regionu, oprócz indyjskich kupców, którzy zakładali handlowe kolonie wzdłuż wybrzeża. Moon z ich odmiennym językiem i kulturą walczyły od wieków z Myanmar. Dzisiaj ich wpływ i język jest ograniczony tylko do odległych obszarów południa.

Pyu, podobnie jak Myanmar, jest ludem pochodzenia Tybeto-Birmańskiego posiadającym odmienną kulturą i język. Osiedlili się głównie na terenie wokół Prome na długo zanim Myanmar przybyli z północy na równiny Myanmar Ich język był blisko związany z językiem Myanmar i później został wchłonięty przez nich . Język Pyu był w użyciu do końca czternastego wieku, kiedy zaczął stopniowo zanikać .

Lud Myanmar zaczął kolonizować równiny Myanmar w połowie pierwszego tysiąclecia p.n.e. . Pochodzący z z górzystych północnych regionów doskonale odnaleźli się na centralnych azjatyckich równinach. Po ludach Myanmar, przybyli Shan ,w końcu zdobywając cały region Myanmar i Tajlandii. Dzisiejsi Tajowie pochodzą od plemion Shan . Współczesny północno-wschodni region Myanmar nadal jest zamieszkany głownie przez lud Shan .

W szóstym wieku p.n.e. obszary znane dzisiaj jako Myanmar, Tajlandia, Laos i Kambodża były raczej słabo zaludnione. Jedyne znane miasta z tamtego okresu zbudowali kupcy przybyli z wschodniego wybrzeża Indii ,tworzący kolonie wzdłuż wybrzeża Zatoki Martaban . Te przybrzeżne obszary Myanmar i Tajlandii były również zamieszkiwane przez Moon

W czasie gdy Khmerowie kontrolowali całkowicie Laos, Kambodżę i północną Tajlandię, Górny Myanmar pozostawał poza ich wypływami . Być może z tej przyczyny obszar ten zasiedlały plemiona ludu Myanmar . Ponieważ ci wcześni osadnicy nie używali trwałych materiałów dla tworzonych konstrukcji, nasza znajomość ich cywilizacji pozostaje zagadką . Ich sposób życia na pewno był bardzo prosty ,taki jaki pozostał na dzisiejszych wiejskich obszarach . Ich osady składały się z drewnianych chat których dachy kryto specjalnie preparowanymi liśćmi . Możemy założyć, że ci wcześni osadnicy nie byli zorganizowani w większą społeczność niż wspólnota kilku wsi . Nie posiadali również pisanego języka. Ich religia musiała być formą uwielbienia natury i animizmu, nadal odnajdywaną do dzisiaj u wielu plemion zamieszkujących odległe od miast obszary Myanmar .

W tamtym czasie jedynymi miejscami o wysoce rozwiniętej cywilizacji były wspólnoty indyjskiego pochodzenia, które tworzyły osady handlowe wzdłuż całego wybrzeża zatoki Bengalskiej ,aż do Borneo. W Myanmar, ich głównymi miastami były Thaton (Suddhammapura http://www.kaowaoaudio.org/Thaton.html ), Pegu (Ussa), Yangon (Ukkala,)i Mrauk-U (Dhannavati) . Ci osadnicy migrowali głownie z północno-wschodniego wybrzeżu indyjskiego subkontynentu, oraz z Deccan na południowym wschodzie.

Migrując do tych obszarów przynieśli własną kulturę i religię . Początkowo kontakt między hinduskimi kupcami i ludem Moon musiały być bardzo ograniczone. Z czasem jednak indyjskie osady, ich kultura i tradycje, zostały wchłonięte przez Mon i zasymilowały się całkowicie nawzajem . Historia kudu Moon potwierdza teorię , że to indyjscy imigranci stworzyli pierwsze wspólnoty w tym regionie jednak w końcu zostali wchłonięci przez rozwijająca się cywilizację Moon.

W tamtym czasie bardzo ważnym miastem założonym przez indyjskich kupców było Pyu w regionie, zwanym Prome , gdzie później rozkwitła wspaniała cywilizacja . Część migracji z Indii nastąpiła również do regionu Tagaung i Mogok w Górnym Myanmar . Migranci pochodzili z Assam i później z Manipur . Jednak "interior" Birmy nie był zasiedlany , na co oczywiście miał duży wpływ charakter migracji . Dla kupców był to obszar dużo mniej atrakcyjny niż przybrzeżne regiony z łatwym dostępem do drogi morskiej.

Tradycja Myanmar mówi, że Tagaung został założony przez Abhiraja, księcia Sakyans (z plemienia Buddy), które migrowało do Górnego Myanmaru z Nepalu w dziewiątym wieku p.n.e. . Miasto około 600 roku p.n.e. zostało zdobyte przez Chińczyków , a uciekający z miasta uchodźcy założyli na południu Birmy Pagan i Prome. Wielu historyków skłania się do teorii , Myanmarscy , Sakyans byli Mongołami ,a nie ludem Indoaryjskim , co stawiałoby hipotezę że członkowie klanu plemienia Buddy wywodzą się z mongolskich szczepów.

Źródłem informacji o Pierwszych Kontaktach z Naukami Buddy jest Sasanavamsa,kronika napisana w języku Pali przez bhikkhu . Ponieważ Sasanavamsa jest stosunkowo niedawną kompilacją, wiele wydarzeń w niej wspomnianych może zostać poddane w wątpliwość Wiele tych zapisów jest oparte na ustnej tradycji , stąd trudno je zweryfikować wprost na naukowych dowodach. Jest wiele przykładów w historii Południowo-wschodnich azjatyckich plemion, gdzie tradycja ,rozwój cywilizacji , wierzenia w bogów , historia klanów i rodów królewskich łączy się w jedną historię narodu Ten fakt wyjaśniłby przekazywanie w ustnej tradycji wizyty Buddy w Thaton i Shwesettaw , zarówno w śród Moon jak i Arakan . Przekaz mówi że Budda odwiedził ich króla i zostawił swój żywy obraz . Nowoczesna historiografia będzie oczywiście zaprzeczać tej historii , uważając że jest to wymysł mający swoje korzenie w narodowej dumie, ponieważ Myanmar nie osiedlili się jeszcze na tych terenach , w czasie gdy żył Budda , jednak wiele wskazuje ,że przekaz ten pochodzi od ich indyjskich poprzedników który ludy Myanmar i Arakan przyjęły do swej tradycji Sasanavamsa wspomina kilka wizyt Buddy w Myanmar w tym najważniejsze wydarzenie: sprowadzenie reliktów włosów Buddy do Ukkala (Yangon) wkrótce po oświeceniu Buddy, przez dwóch kupców z Ukkala Tapussa i Bhallika  . .

Relikwie Buddy - Pagoda Shwedagon

Tapussa i Bhallika, dwaj kupcy z Ukkala podróżowali przez region Uruvela. Ich bóg opiekun rodzinny zawiódł ich do Buddy. Budda właśnie przebudził się po siedmiu tygodniach medytacji i usiadł pod drzewem odczuwając potrzebę jedzenia. Tapussa i Bhallika zaoferowali Buddzie ciastka ryżowe i miód. W zamian przyjęli od Buddy dwa schronienia, schronienie w Buddzie i schronienie w Dhamma ( Sangha, trzecie schronienie, nie istniało jeszcze).

Na odejÅ›ciu poprosili BuddÄ™ o przedmiot, do którego mogliby siÄ™ modlić.Wtedy Budda daÅ‚ im osiem wÅ‚osów z wÅ‚asnej gÅ‚owy. Gdy kupcy wrócili do domu z podróży, umieÅ›cili wÅ‚osy w relikwiarzu, którym jest teraz Pagoda Shwedagon w Yangon. W Myanmar wierzy siÄ™, że wzgórze, na którym zbudowano PagodÄ™ Shwedagon nie byÅ‚o przypadkowym wyborem Tapussa i Bhallika.Wzgórze byÅ‚o miejscem gdzie trzej Buddowie poprzedzajÄ…cy w obecnym Å›wiatowym cyklu BuddÄ™ Gotama sami zÅ‚ożyli swoje relikwie. Na wzgórzu Theinguttara Budda Kakusandha zostawiÅ‚ swojÄ… laskÄ™, Budda Konagamana swojÄ… Å‚zÄ™ ( mówi siÄ™ też ,że filtr na wodÄ™) Budda Kassapa część szaty. Z tych powodów Budda poprosiÅ‚ Tapussa i Bhallika, aby umieÅ›cić relikwiarz z jego wÅ‚osami w tym miejscu . Tapussa i Bhallika dÅ‚ugo szukali tego wzgórza, na którym miaÅ‚o rosnąć drzewo którego konary ,ani korzenie nie stykaÅ‚y siÄ™ z ziemiÄ… . W koÅ„cu, oni znaleźli dokÅ‚adne takie miejsce nie daleko swojego domu . Wizyty Buddy do Regionu W ustnej tradycji Myanmar mówi siÄ™ o czterech wizytach Buddy . Åšlad tych wizyt odnajdujemy dzisiaj w miejscach pielgrzymek Wizyta w Centralnym Myanmar WedÅ‚ug Sasanavamsa Aparanta znajdowaÅ‚o siÄ™ na zachodnim brzegu rzeki Irrawaddy na wysokoÅ›ci, Magwe. Sasanavamsa mówi bardzo maÅ‚o o zdarzeniach, jakie miaÅ‚y miejsce podczas tej wizyty. Powodem tego może być szersze jej opisanie w Tipitaka i komentarzach. Punna, kupiec z Sunaparanta, przybyÅ‚ do Savatthi w interesach i tam usÅ‚yszaÅ‚ rozmowÄ™ o Buddzie. Gdy poznaÅ‚ nauki Buddy zostaÅ‚ wyÅ›wiÄ™cony, jako bhikkhu. KiedyÅ›, poprosiÅ‚ BuddÄ™, aby daÅ‚ mu krótkÄ… lekcjÄ™ gdyż zamierzaÅ‚ wrócić, do Sunaparanta i tam na miejscu dostÄ…pić oÅ›wiecenia. Budda ostrzegÅ‚ go, że ludzie z Sunaparanta sÄ… dzicy i gwaÅ‚towni, ale Punna odpowiedziaÅ‚, że nie pozwoli zwyciężyć gniewu nawet, jeÅ›li postanowiÄ… go zabić. Budda pouczyÅ‚ go, czego powinien unikać, aby nie zostać zwabionym przez to, co jest jedynie uÅ‚udÄ….Punna wróciÅ‚, do Sunaparanta swojego kraju i osiÄ…gnÄ…Å‚ OÅ›wiecenie. On pozyskaÅ‚ wielu uczniów i zbudowaÅ‚ klasztor z czerwonego sandaÅ‚owca na cześć Buddy ( wedÅ‚ug kronik Myanmaru Budda przepowiedziaÅ‚, że tam gdzie stoi czerwony klasztor z drewna sandaÅ‚owego, w przyszÅ‚oÅ›ci wielki król Alaungsithu z Pagan zbuduje Å›wiÄ…tynie). Punna wysÅ‚aÅ‚ kwiaty jako zaproszenie dla Buddy i Budda przybyÅ‚ w towarzystwie piÄ™ciuset arahats, SpÄ™dziÅ‚ noc w klasztorze i odszedÅ‚ przed Å›witem. Sakka, król trzydziestu trzech devas żyjÄ…cych w Tavatimsa, dostarczyÅ‚ pięćset palanikin dla bhikkhu towarzyszÄ…cych Buddzie w podróży do Sunaparanta.Taka liczba uczniów zwykle towarzyszyÅ‚a Buddzie, gdy wyruszaÅ‚ w Podróż. Tym razem jednak tylko 499 z palanikin zostaÅ‚o użytych. Jeden z nich pozostaÅ‚ pusty z przeznaczeniem dla ascety Saccabandha, który żyÅ‚ na górze Saccabandha w centralnym Myanmar. Budda przepowiedziaÅ‚, że doÅ‚Ä…czy on do jego 499 bhikkhus. Po drodze do Sunaparanta, Budda zatrzymaÅ‚ żeby, aby nauczać ascetÄ™, Saccabandha. Kiedy Saccabanda osiÄ…gnÄ…Å‚ oÅ›wiecenie doÅ‚Ä…czyÅ‚ do Buddy i tym samym uzupeÅ‚niÅ‚ sumÄ™ 500 bhikkhus. W czasie powrotnej podróży, Budda zatrzymaÅ‚ nad rzekÄ… Nammada nieopodal góry Saccabandha. Tutaj, BÅ‚ogosÅ‚awiony zostaÅ‚ zaproszony przez króla Naga, Nammada, aby wygÅ‚osiÅ‚ kazanie do Naga i przyjÄ…Å‚ od nich jedzenie. Tradycja Myanmar wspomina, że Budda zostawiÅ‚ odcisk stopy blisko tej rzeki PrzepowiedziaÅ‚, że odcisk ten bÄ™dzie trwaÅ‚ tak dÅ‚ugo jak dÅ‚ugo bÄ™dzie trwaÅ‚a jego Sasana ( 5000 lat). Inny odcisk stopy Buddy zostaÅ‚ zostawiony na skale góry Saccabandha. Te odciski stopy, sÄ… widoczne do dzisiaj o otoczone byÅ‚y czciÄ… przez wieki przez zarówno przez ludy Mon i Pyu oraz wszystkich królów Myanmar, stajÄ…c siÄ™ najÅ›wiÄ™tszymi miejscami pielgrzymki w Birmie. W piÄ™tnasty wieku, po zdziesiÄ…tkowaniu ludnoÅ›ci Myanmar przez tajskie kampanie wojenne, znajomość tych miejsc ulegÅ‚a zapomnieniu. Dopiero w roku 1638, Król Thalun wysÅ‚aÅ‚ uczonego bhikkhus do tego regionu i ten rozpoznaÅ‚ odciski stopy Buddy. Od tego czasu Shwesettaw, miejsce, gdzie widniejÄ… odciski stopy Buddy, na nowo staÅ‚o siÄ™ ważnym miejscem pielgrzymek. W sezonie letnim tysiÄ…ce pobożnych buddystów podróżuje tam, by oddać cześć temu Å›wiadectwu obecnoÅ›ci Buddy. Wizyta w Arakan W Dhannavati, Å›ciany Å›wiÄ…tyni Mahamuni na wzgórzu Sirigutta widoczne sÄ… częściowo do dzisiaj. W tej Å›wiÄ…tyni przez dwa tysiÄ…clecia, staÅ‚ żywy wizerunek Buddy Mahamuni. Candrasuriya, król Dhannavati, na wieść o tym, że Budda osiÄ…gnÄ…Å‚ oÅ›winienie w Indiach, zapragnÄ…Å‚ udać siÄ™ do niego, aby nauczyć siÄ™ Dhamma. Budda, Å›wiadomy jego zamiaru, rzekÅ‚ do Anandy: " Król bÄ™dzie musiaÅ‚ przejść przez lasy niebezpieczne dla podróżnych; szerokie rzeki powstrzymujÄ…ce jego podróż; musi przebyć przez morze peÅ‚ne potworów. To bÄ™dzie czyn dobroczynnoÅ›ci, jeżeli pójdziemy do niego, żeby on mógÅ‚ zÅ‚ożyć hoÅ‚d bez ryzykowania życia. " Budda udaÅ‚ siÄ™ do Arkan i zostaÅ‚ przyjÄ™ty z wielkÄ… czciÄ… przez Króla Candrasuriya i jego ludzi. Budda nauczyÅ‚ tam przez siedem dni, a królowi wskazaÅ‚ zasady, jakimi winien kierować siÄ™ wÅ‚adca wzglÄ™dem paÅ„stwa i jego ludu. Po tygodniu, gdy zbliżaÅ‚ siÄ™ koniec wizyty Buddy, król poprosiÅ‚ go, aby zostawiÅ‚ swój wizerunek. Budda zgodziÅ‚ siÄ™ i Sakka król bogów stworzyÅ‚ posÄ…g na jego wzór i podobieÅ„stwo, w który Budda chwilÄ™ potem tchnÄ…Å‚ życie mówiÄ…c „ PrzejdÄ™ do Nibbana w 84 roku mojego życia, ale nauka moja bÄ™dzie trwać pięć tysiÄ…c lat. „ Obraz Mahamuni pozostaÅ‚ Å›wiÄ…tyni, do 1784 kiedy Król Bodawpaya zdobyÅ‚ Arakan i przetransportowaÅ‚ posÄ…g do Mandalay. Tam umieÅ›ciÅ‚ go w specjalnie zbudowanej Å›wiÄ…tyni otaczajÄ…c go czciÄ… i należnym szacunkiem. Misjonarze Trzeciej Rady Buddyjskiej Trzeci Rada Buddyjska zostaÅ‚a zwoÅ‚ana za panowania Imperatora Asoka w roku 232 p.n.e. żeby oczyÅ›cić Sangha, utrwalić ortodoksyjne nauczanie i obalić herezjÄ™. Trzecia Rada Buddyjska nie ograniczyÅ‚a siÄ™ jednak tylko do celu, w którym zostaÅ‚a zwoÅ‚ana. Z poparciem Imperatora Asoka, doÅ›wiadczeni nauczyciele zostali wysÅ‚ani do oÅ›ciennych krajów, aby szerzyć nauki Buddy. Te misje zostaÅ‚y odnotowane w Mahavamsa, syngaleskiej kronice historii buddyzmu. WedÅ‚ug Sasanavamsa, wspomniane w kronice regiony: Kasmira i Gandhara to obszar leżący na poÅ‚udniu rzeki Indus, Mahisamandala to Andhra; Vanavasa to Prome; Aparantaka jest terenem leżącym na zachód w górnym biegu rzeki Irrawaddy; Maharattha jest TajlandiÄ…; Yona, to kraj plemion Shan; Suvannabhumi to Thaton. Sasanavamsa wspomina pięć miejsc w Azji poÅ‚udniowo - wschodniej, gdzie misjonarze Asoki nauczyli doktrynÄ™ Buddy. W tekÅ›cie sÄ… również dwie interesujÄ…ce wzmianki. Pierwsza, o tym żeby, aby wyÅ›wiÄ™cić zakonnice, muszÄ… być obecni przy tym inne zakonnice, a druga to, OgÅ‚oszenie Brahmajala Sutta w Thaton. Sasanavamsa idzie dalej, i opisuje sześćdziesiÄ…t tysiÄ™cy kobiet wyÅ›wiÄ™conych w Aparanta. To potwierdza, że kobiety nie mogÅ‚yby zostać wyÅ›wiÄ™cone bez obecnoÅ›ci innych bhikkhunis, tak jak na Sri Lance. Brahmajala, Sutta, którÄ… mnisi Sona i Uttara wygÅ‚osili w Thaton, jest filozoficznÄ… rozprawÄ… Buddy, w której obaliÅ‚ on braminizm. Fakt, że Sona i Uttara wybrali wÅ‚aÅ›nie tÄ™, Sutta, aby przekonać mieszkaÅ„ców Suvannabhumi do nauk Buddy wskazuje, że stawiali czoÅ‚o spoÅ‚ecznoÅ›ci o wysokiej cywilizacji z gÅ‚Ä™boko zakorzenionymi i powszechnie praktykowanym braminizmem, SpoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… tÄ… mogli być tylko indyjski kolonizatorzy Lud Mon nie byÅ‚by zdolny do tak gÅ‚Ä™bokiej analiz indyjskiej filozofii, jaka prezentuje Brahmajala Sutta. 

 Buddyzm Mon i Królestwie Pyu

Nie ma żadnego ostatecznego archeologicznego dowodu, że buddyzm byÅ‚ praktykowany w poÅ‚udniowym Myanmar po misjach Trzeciej Rady, Sasanavamsa stwierdza jednak, że istniaÅ‚ nieprzerwany krÄ…g nauczycieli przekazujÄ…cych Dhamma z pokolenia na pokolenie. Mon W inskrypcji indyjskiego króla w Nagarjunakonda pochodzÄ…cej z trzeciego wieku n.e., wspomniana jest ziemia Cilatas, jako jeden z krajów odwiedzonych przez wysÅ‚anych przez niego grupÄ™ bhikkhus. Historycy twierdzÄ…, że Cilatas albo Kiratas ( wspomniany przez Ptolemeusza i sanskryckiej literaturze) to teren zamieszkiwany wtedy przez lud Mon w Dolnej Birmie. Przyjmuje siÄ™, że wiÄ™kszość tych krajów goÅ›ciÅ‚a wczeÅ›niej buddyjskich misjonarzy wysÅ‚anych przez buddyjskich królów, ale, ponieważ cywilizacja w tych ziemiach byÅ‚a stosunkowo maÅ‚o rozwiniÄ™ta to nauczania tak gÅ‚Ä™bokie jak buddyzm prawdopodobnie zostaÅ‚o przekrÄ™cone przez miejscowe religie lub prawdopodobnie zupeÅ‚nie zapomniane. Jest, zatem możliwe, że misje opisane w inskrypcji nie wprowadzaÅ‚y buddyzmu w tych krajach, ale jedynie przywracaÅ‚y wÅ‚aÅ›ciwe rozumienie nauk Buddy i praktykowanie buddyzmu. PoÅ‚udniowe Indie byÅ‚y bastionem buddyzmu Theravada i oczywiÅ›cie pozostaÅ‚y w staÅ‚ym kontakcie z krajami, które wczeÅ›niej przyjęły nauki Buddy, a które nie byÅ‚y jednak zdolne, aby zachować czystość religii. Jako już zostaÅ‚ wspomniane, pierwsze archeologiczne odkrycia cywilizacji Mon pochodzÄ… z Dvaravati na poÅ‚udniu Tajlandii. Rzymska lampa olejna i posÄ…g Buddy z brÄ…zu, datowane sÄ… na pierwszy albo drugi wiek n.e.. Aby zobaczyć peÅ‚ny obraz cywilizacji Mon tworzonej pod wpÅ‚ywem Theravady musimy wyjść poza obszar dzisiejszej Birmy. ChiÅ„ski buddyjski pielgrzym, Yuan Chwang, podróżujÄ…cy do Indii w okoÅ‚o 630 n.e., opisuje pojedynczy kraj Mon rozciÄ…gajÄ…cy od Prome do Chenla. On nazywa ten kraj Dvaravati. ChiÅ„skie dokumenty z tamtego okresu opisujÄ…, Dvaravati jako wasala Thaton. Dlatego możemy bezpiecznie konkludować, że Mon utworzyli dość homogenicznÄ… grupÄ™, w której dystrybucja wÅ‚adzy byÅ‚a oczywiÅ›cie nie zawsze oczywista dla osoby postronnej. Pyu Dolny Myanmar byÅ‚ zamieszkany przez etnicznÄ… grupÄ™, Pyu ze stolicÄ… w Sri Ksetra ( niedaleko dzisiejszego Prome), gdzie żyÅ‚o bardzo dużo zwolenników buddyzmu Theravada. Sprawozdania chiÅ„skich podróżnych z trzeciego wieku n.e. odnoszÄ… siÄ™ do królestwa Lin - Yang, gdzie Budda byÅ‚ czczony ponad wszystko i gdzie żyÅ‚o kilka tysiÄ™cy mnichów lub bhikkhus. Do Lin – Yang leżącego na zachód od Kambodży nie można byÅ‚o dotrzeć drogÄ… morskÄ… stÄ…d możemy wnioskować, że chiÅ„scy podróżnicy musieli pisać starożytnym królestwie Prome. To wszystko znajduje potwierdzenie w archeologicznych odkryciach, że okoÅ‚o pierwszego wieku n.e. buddyjskie teksty w jÄ™zyku Pali, zawierajÄ…ce teksty, Abhidhamma, byÅ‚y studiowane przez Pyu. NajwczeÅ›niejszÄ… wysoce rozwiniÄ™tÄ… miejska osadÄ… Pyu byÅ‚o, Beikthano, niedaleko Prome. Jednakże, jego znaczenie zmniejszyÅ‚o siÄ™ w szóstym wieku n.e., kiedy Sri Ksetra staÅ‚o siÄ™ centrum cywilizacji, Pyu. Główny klasztor z IV w.n.e. z Beikthano zbudowano z cegÅ‚y Nieopodal zbudowano stupÄ™ i Å›wiÄ…tyniÄ™, która jest architektonicznie identyczna z buddyjskimi klasztorami w Nagarjunakonda, wielkiego buddyjskiego centrum poÅ‚udniowych Indii..Pyus zaczÄ™li wznosić budowle z cegÅ‚y okoÅ‚o drugiego wieku n.e. Używane w konstrukcji filarów i sal cegÅ‚y byÅ‚y dokÅ‚adnie takich samych wymiarów jak te używane za czasów Imperatora Asoki w Indiach. Jednak cegÅ‚a użyta do budowy klasztoru w Beikthano byÅ‚a gorszej, jakoÅ›ci niż te używane na poÅ‚udniu Indii. Budowa tak ogromnego klasztoru jak ten w Beikthano wskazuje, że buddyzm musiaÅ‚ być szeroko rozpowszechniony przynajmniej w Å›ród klasy panujÄ…cej .Nie wiadomo jak dÅ‚ugo trwaÅ‚o zakorzenianie siÄ™ buddyzmu, aby staÅ‚ siÄ™ dominujÄ…cy w Å›ród Pyu. Historycy zakÅ‚adajÄ…, że pierwsze kontakty z religijnymi centrami w Indiach zaÅ‚ożonymi przez Askoke miaÅ‚y miejsce w drugim wieku n.e.. Pomimo indyjskich wpÅ‚ywów w tworzonej architekturze, technika i materiaÅ‚ użyty przy wznoszeniu budowli wskazuje, że wznosili je miejscowi rzemieÅ›lnicy i architekci. Wykopaliska wskazujÄ…, że Pyu posiadali wÅ‚asnÄ… architekturÄ™, która rozwinęła siÄ™ niezależnie od wpÅ‚ywów indyjskich. Buddyzm Theravada znalazÅ‚ urodzajnÄ… ziemiÄ™ w tej wysoce rozwiniÄ™tej cywilizacji. W tamtym czasie cywilizacja Pyu o wiele bardziej wyprzedzaÅ‚a cywilizacjÄ™ Mon. Miasta Pyu odkryte dookoÅ‚a Prome sÄ… najwczeÅ›niejszymi miastami w Azji poÅ‚udniowo - wschodniej. Informacja, którÄ… mamy o religii u ludów Mon i spoÅ‚eczeÅ„stwach Pyu w pierwszych czterech wiekach n.e. jest niewielka. Jednakże, od piÄ…tego wieku, wraz z rozwojem religijnej dziaÅ‚alnoÅ›ci w regionie, informacjÄ™ stajÄ… siÄ™ bardziej kompletne.

Działaność Acariya Buddhaghosa

Historyczna tradycja Myanmar, jako datę religijnego ożywienia podaje czas życia znanego buddyjskiego uczonego, Acariya Buddhaghosa.

Buddhaghosa był największym komentatorem buddyjskich tekstów w języku Pali Visuddhimagga i komentarze do kanonu jego autorstwa traktowane są, jako pisma autorytatywne przez uczonych Theravada. Kroniki Myanmar utrzymują, że Buddhaghosa pochodził z ludu Mon i mieszkał w Thaton. Jego powrót z Sri Lanki, z pismami Pali, komentarzami i gramatycznymi pracami, dały świeży impet buddyzmowi. Jednak współcześni historycy poddają w wątpliwość pochodzenie Buddhaghosa z Birmy, a czasami nawet twierdzą, że taka postać w ogóle istniała. Wbrew tym twierdzeniom birmańska tradycja potwierdza, iż Buddhaghosa pochodził z Thaton Również Syngaleskie kroniki oddają specjalne miejsce dla Buddhaghosa datując jego żywot i działalność w połowie piątego wieku. Chociaż Buddhaghosa spędził większość aktywnego życia zawodowego na Sri Lance, jest również związany z rozwojem buddyzmu Theravada w Południowych Indiach i rozkwitem takich ważnych centrów jak Kancipura i Uragapuram, które współpracowały z Prome i Thaton. Dowód tego związku można znaleźć w archeologicznych odkryciach w okolicy Prome, gdzie odkryto wyryte w złocie pokrywającym kamień literaturę Pali, napisaną w języku Kadambe używanym w piątym i szósty wieku w południowych Indiach. Ogólnie biorąc Birma ma ważne przesłanki dla potwierdzenia związku z Buddhaghosa. Co prawda nie jest możliwe, aby dzisiaj udowodnić, że rzeczywiście urodził się w Birmie lub, że odwiedził ten kraj, ale niezaprzeczalnym faktem jest jego ogromny wpływ na rozwój buddyzmu w Dolnej Birmie.

Buddyzm w Dolnej Birmie: V-XI w. n.e.

Od piÄ…tego wieku do podboju Dolnego Myanmar przez Królestwo Pagan, istnieje ciÄ…gÅ‚y zapis rozkwitu buddyzmu w królestwach Mon i Pyu. Królestwa Mon sÄ… wspomniane w sprawozdaniach z podróży kilku chiÅ„skich buddystów oraz pielgrzymów.Mowa jest o nich również w chiÅ„skich rocznikach. W piÄ…tym wieku Thaton i Pegu ( Pago) po raz pierwszy wspomniane jest w buddyjskiej literaturze i komentarzach Miasta te wymieniono jak duże buddyjskie centra nauki. Nie oznacza to jednak, że buddyzm przyjmowaÅ‚ siÄ™ bez oporu oraz, że nie byÅ‚ zwalczany. Król Pago, zwany Tissa porzuciÅ‚ nauki Buddy i zaczÄ…Å‚ praktykować braminizm. ZaczÄ…Å‚ też przeÅ›ladować buddystów i niszczyć wizerunki Buddy, które kazaÅ‚ wrzucać do rowów. Pobożna buddyjska dziewczyna, córka kupców zaczęła zbierać wizerunki Buddy, aby potem je obmyć i oddać im cześć. Król nie mógÅ‚ tolerować takiego wyzwania i kazaÅ‚ jÄ… stracić. Wtedy jednak okazaÅ‚o siÄ™, że jego rozkaz nie mógÅ‚ zostać wykonany w żaden sposób. SÅ‚onie nie chciaÅ‚y jej stratować, a ogieÅ„ podpalonego stosu nie imaÅ‚ siÄ™ jej ciaÅ‚a. W koÅ„cu król, zaintrygowany przez te zdarzenia, zażądaÅ‚ od dziewczyny dokonania cudu. Wtedy dziewczyna sprawiÅ‚a, że osiem posÄ…gów Buddy uleciaÅ‚o do nieba. Gdy Król zobaczyÅ‚ na wÅ‚asne oczy ten cud, przyjÄ…Å‚ nauki Buddy, a dziewczynÄ™ wyniósÅ‚ do rangi pierwszej królowej. Dotychczasowe, archeologiczne odkrycia ruin dawnych miast ludu Mon w Myanmar sÄ… wÄ…tÅ‚e, ale w P'ong Tuk, w poÅ‚udniowej Tajlandii odkryto miasto Mon z pierwszego tysiÄ…clecie n.e.,. Wykopaliska odkryÅ‚y konstrukcjÄ™ kilku budynków. Resztki posadzek i fragmenty kolumn przypominajÄ… Vihan w Anuradhapura na Sri Lance.Plan innego budynku wskazuje na stupÄ™. Znalezione posÄ…gi sÄ… indyjskiego pochodzenia i datujÄ… siÄ™ na okres Gupta ( 320 - 600 n.e.). W tamtym czasie buddyzm Theravada rozkwitaÅ‚ już szeroko w kulturze Mon, Dvaravati i Thaton. Cywilizacja Mon w Tajlandii nie przeżyÅ‚a najazdu Khmerów w jedenastym wieku, którzy czcili hinduskich bogów. W Birmie królestwo Mon zostaÅ‚o zdobyte przez Królestwo Pagan. Ludy Myanmar raczej chÄ™tnie przyjmowaÅ‚y kulturÄ™ Mon wraz z religiÄ… Odmiennie byÅ‚o w przypadku Khmerów, którzy jako Hindusi w najlepszym wypadku tolerowali religiÄ™ i kulturÄ™ podbitych regionów. Kultura Pyu z tamtego okresu jest dobrze udokumentowana, a to z powodu archeologicznych odkryć, w Muanggan, maÅ‚ej wsi blisko starożytnych ruin Hmawza. Znaleziono tam doskonale zachowane inskrypcje wyryte na zÅ‚ocie. Te inskrypcje ujawniajÄ… trzy teksty: wiersze powiedziane przez Assaji do Sariputta, listÄ™ Abhidhamma, wzór uwielbienia Buddy, Dhamma i Sangha. W tym sam miejscu, odkryto zÅ‚otÄ… ksiÄ™gÄ™, która takie teksty takie jak paticca - samuppada, vipassana – nanas, Abhidhamma i Znaleziono również inne pisma buddyjskie. JÄ™zyk użyty w tych w tych dokumentach jest identyczny z jÄ™zykiem używanym do scenariuszy użytych w poÅ‚udniowych Indiach w okresie od III do VI w. n e.. W Hmawza znaleziono również rzeźby, które przedstawiajÄ… albo samego BuddÄ™ albo sceny od jego życia, na przykÅ‚ad, narodziny Buddy, oswajanie dzikiego sÅ‚onia Nalagiri. Rzeźby sÄ… w stylu rzeźb z Amaravati, centrum buddyjskiej nauki w PoÅ‚udniowych Indiach. Odkopano również pozostaÅ‚oÅ›ci Å›wiÄ…tyni Brahmy, oraz miejsca kultu buddyzmu Mahayana pochodzÄ…cego ze wschodu Indii Te odkrycia wskazujÄ…, że w tamtym czasie w rejonie tym istniaÅ‚o obok siebie wiele nurtów religijnych jednak Theravada byÅ‚ najsilniejszy, za przyczynÄ… pobliskiego oÅ›rodka w Sri Ksetra, głównego miasta Pyu. JÄ™zyk używany przez Pyu w tekstach dowodzi silnych zwiÄ…zków z buddyjskimi królestwami w PoÅ‚udniowych Indiach bardziej niż z Sri LankÄ…. Można zostać przypuszczać, że bhikkhus z Deccan i innych regionów poÅ‚udniowych Indii byli nauczycielami Mon i Pyu, zarówno w religijnych sprawach jak również w sztuce i naukach.

... cdn (w trakcie opracowania)

zlóz zamówienie droga e-mail
Aktualnosci
Z okazji święta Thadingyut Bank Birmy wyemitował nowy banknot o nomianle 5000kyat